torstai 10. joulukuuta 2015

Digitaaleista piirtämistä

Anna-Maria H.

























Joskus on hyvä suunnata tutuista ja turvallisista tottumuksista uusiin tapoihin lähestyä kuvantekoprosessia. Opettajallekin uudenlaisten tehtävien keksiminen ja alustaminen tuovat kaivattua haasteellisuutta työhön ja usein mahdollisuutta oppia uutta.

Piirustus ja grafiikka- työpajan oppilaat toivoivat alkusyksystä ohjausta kuvankäsittelyohjelman käytöstä piirtämisessä. Nykyisessä kuvakulttuurissahan näkee paljon kuvia, joissa yhdistyvät käsinpiirretty luonnos ja digitaalinen kuvankäsittely. Siksipä työpajalaisten toive tuntui mielekkäältä toteuttaa. Rovaniemen kuvataidekoululla on pitkään ollut jo mahdollisuus käyttää ammattilaistason kuvankäsittelyohjelmaa ja melkein kaikilla oppilailla on ollut jonkinlainen kosketus erilaisiin kuvankäsittelyohjelmiin. Nuoretkin oppilaat tutustuneet ainakin kerran kuvankäsittelyohjelman käyttöön.

Maisa R.

























Koska ohjelman hallinta vaihtelee oppilaasta riippuen, aloitimme työpajan kanssa tutustumisen kuvankäsittelyohjelma Photoshopiin tehtävästä, jonka työvaiheet oli pitkälti etukäteen suunniteltu. Tehtävänä oli yhdistää kaksi mediakuvaa, jotka yhdessä kertoisivat tarinan. Mediakuvat yhdistettäisiin siten, että päällimmäinen kuva toimisi siluettina jonka sisään toinen kuva asettuisi.

Aurora K.

























Käytimme kuvien yhdistämiseen tasomaski-toimintoa. Samalla tuli kerrattua myös Photoshopin työkaluvalikosta ainakin siirto-, taikasauva-, sivellin- ja pyyhekumi-työkalut. Lisäksi tärkeää oli muistaa työskennellä oikeilla tasoilla ja tasomaskeilla.

Silja N.
























Anna T.

























Kun kuvien yhdistäminen oli tehty, tulostettiin käsitelty kuva. Sen jälkeen kuvan ääriviivat jäljennettiin kalvolle ja heijastettiin piirtoheittimellä värilliselle paperiarkille. Tuloste toimi luonnoksena varsinaiselle teokselle, joka toteutettiin värikynillä.

Ella P.



















Keväällä on tarkoitus jatkaa kuvankäsittelyohjelman käytön harjoittelua piirtämisen apuvälineenä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti